Slovník manipulační techniky
Všechno, co jste kdy chtěli vědět o manipulační technice, ale báli jste se zeptat.
A, B, C, D, E, F, G, H1 a H2, W1 a W2, T, Z
Zkratka ABCDE W1 a W2 označuje skupiny manipulačních vozíků, pro které je možné získat řidičské oprávnění.
- A: Plošinové, nízkozdvižné, tažné a tlačné ručně vedené
- B: Plošinové, nízkozdvižné, tažné a tlačné s pákovým řízením
- C: Plošinové, nízkozdvižné, tažné a tlačné s volantovým řízením
- D: Vysokozdvižné ručně vedené
- E: Vysokozdvižné s pákovým řízením
- F, G Vysokozdvižné se zdvihací plošinou
- W2, H2 Vysokozdvižné vozíky s volantovým řízením a s nosností nad 5 tun
- W1, H1 Vysokozdvižné vozíky s volantovým řízením a s nosností pod 5 tun
- T, Z Zvláštní vozíky
Co je manipulační technika?
Manipulační technika je pojem, který zahrnuje různé druhy strojů a zařízení používané k manipulaci s materiály, výrobky a zbožím. Tato technika se používá v mnoha průmyslových odvětvích, jako je například automobilový, potravinářský, stavební, farmaceutický a logistický průmysl.
Mezi nejčastěji používané druhy manipulační techniky patří vysokozdvižné vozíky, nízkozdvižné vozíky, skládací jeřáby, kontejnerové vozíky, vychystávací vozíky, terénní vysokozdvižné vozíky a další speciální druhy vozidel a zařízení.
Manipulační technika umožňuje efektivní manipulaci s těžkými a velkým zbožím a materiály, což usnadňuje práci a zvyšuje produktivitu v průmyslových podnicích. Manipulační technika je také důležitá pro zajištění bezpečnosti a ochrany zaměstnanců při práci s těžkými břemeny a pro minimalizaci rizik poškození zboží.
Výrobci manipulační techniky se snaží neustále vylepšovat své produkty s cílem zvyšovat produktivitu, zlepšovat ergonomii a zvyšovat bezpečnost a spolehlivost manipulační techniky. Manipulační technika se také často využívá v kombinaci s dalšími technologiemi, jako je například automatizace a robotizace, což umožňuje dosažení ještě větší efektivity a optimalizace výrobních a logistických procesů.
Typy konstrukci vozíků
- Kontejnerový vozík
- Čelní vysokozdvižný vozík
- Terénní vysokozdvižný vozík
- Nízkozdvižný vozík
- Vychystávací vozík
- Ruční vysokozdvižný vozík
- Retraky
- Teleskopický manipulátor
- Paletový vozík
Nízkozdvižné vozíky
Nízkozdvižné vozíky jsou určeny k přemisťování palet ve skladových prostorách nebo v obchodních centrech, ne ke stohování zboží. Jedná se o vozidlo s nízkou výškou zdvihu, které umožňuje snadnou manipulaci s paletami na rovině, tedy vodorovně. Průměrná výška zdvihu je mezi 80 mm a 250 mm, nosnost 2 tuny.
Mezi typy nízkozdvižných vozíků patří ručně vedené s rukojetí, nízkozdvižné vozíky se sedadlem pro řidiče, nebo vozíky s příčne umístěným sedadlem.
Nízkozdvižné vozíky jsou velmi oblíbené v oblasti skladování a logistiky, protože umožňují snadnou manipulaci s paletami a dalšími materiály. Tyto vozidla jsou také relativně levné a snadno se ovládají, což z nich dělá ideální volbu pro menší podniky a obchody.
Nůžkové paletové vozíky
Vozík s nůžkovým zdvihem se dá používat jako běžný ruční vozík. Rozdíl však spočívá ve výšce zdvihu. Tyto vozíky jsou vynikající pro práci v regálech, protože mají vysoký zdvih a jsou schopné manipulovat s paletami ve výškách. S pomocí hydraulické pumpy může být zvedáno břemeno o hmotnosti maximálně 1000 kg až do výše 800 mm.
Nůžkové paletové vozíky jsou vybaveny speciálními vidlicemi, které jsou umístěny na vysouvací nůžce. Nůžkový paletový vozík je tedy kombinací klasického paletového vozíku a pracovního stolu. S nákladem lze manipulovat jako s klasickým paleťákem a poté paletu zdvihnout a použít jako pracovní stůl.
Tyto vozíky jsou buď ručně ovládané nebo elektricky poháněné a jsou obvykle schopné manipulovat s velkým nákladem. Vedle nůžkového vozíku s hydraulickou pumpou, jsou také elektrické modely s bateriovým provozem.
Vysokozdvižné vozíky
Vysokozdvižné vozíky jsou známe také jako ještěrka, zdvižka, ekonor, desta, zkratka VZV.
Jsou určeny k manipulaci s materiály ve skladových prostorech a na výrobních linkách. Mají vysokou zdvihací kapacitu a umožňují efektivní manipulaci s paletami a kontejnery.
Ručně vedené vysokozdvižné vozíky
Ručně vedené vysokozdvižné vozíky jsou vybaveny ručním pohonem, což znamená, že jsou ovládány manuálně pomocí řídících pák a pedálů. Jsou vybaveny vysokým zdvihem a jsou schopny manipulovat s těžkým nákladem ve výšce až několik metrů.
Tyto vozíky jsou obvykle menší než vysokozdvižné vozíky s pojezdem. Jsou vhodné pro použití v uzavřených prostorách, jako jsou skladové a obchodní prostory, kde je menší šířka pracovní uličky a je tedy potřeba víc manévrovat. Jejich provoz vyžaduje vnitřní prostory s rovným a pevným povrchem.
Jsou ideální pro občasné stohování palet či nakládání palet automobilů. Lze jej použít i jako zdvižný pracovní stůl.
Tyto vozíky jsou také velmi cenově dostupné v porovnání s vysokozdvižnými vozíky s pojezdem a jsou ideální pro podniky s omezeným rozpočtem.
Čelní vysokozdvižné vozíky
Jsou dalším typem manipulační techniky, která se používá k manipulaci s materiálem na vysokých úrovních s hmotnostmi od stovek kilogramů až po desítky tun. Tyto vozíky mají vysoký zdvih a jsou schopné manipulovat s nákladem ve výškách až několik metrů.
Obvykle jsou čtyřkolové, pro manipulaci v menších prostorách jsou určeny tříkolové vozíky.
Hlavní výhodou čelních vysokozdvižných vozíků je, že jsou schopné pracovat v úzkých prostorách, jako jsou například regály. Tyto vozíky jsou také obvykle elektricky poháněné, což umožňuje snadnou manipulaci s nákladem a minimalizuje úsilí potřebné k jeho přesunu.
Mezi další typy pohonu patří vozíky s dieselovým, benzínovým, plynovým nebo elektrickým pohonem.
Dieselové patří k nejvíce využívané manipulační technice. Mezi vozíky se spalovacími motory patří vozíky plynové neboli LPG. Plynové vozíky je možné upravit pro provozování se CNG palivem.
Akumulátorové vozíky nebo elektrické VZV jsou ideálním řešením pro provoz v uzavřeném prostoru, kde je nutné omezit množství vypouštěných emisí. Elektromotor je poháněn trakční baterii.
Čelní vysokozdvižné vozíky jsou obvykle vybaveny různými funkcemi, jako je například boční posuv vidlic, který umožňuje snadné umístění palet do regálů, a hydraulický zdvih, který umožňuje manipulaci s paletami na vysokých úrovních.
Retraky
Retrak je druh vysokozdvižného vozíku, který se používá k manipulaci s materiálem na vysokých úrovních. Retraky jsou určené pro skladovou manipulaci v úzkých uličkách s rovným a pevným povrchem. Tento typ vozíku se vyznačuje schopností pohybovat se bočně, což umožňuje snadnou manipulaci s nákladem v těžko přístupných prostorech, jsou uličky mezi regály.
Retrak je obvykle vybaven různými funkcemi, jako je například boční posuv vidlic, který umožňuje snadné umístění palet do regálů, a hydraulický zdvih, který umožňuje manipulaci s paletami na vysokých úrovních. Některé modely retraků jsou také vybaveny speciálními pneumatikami, které umožňují pohyb po různých typech povrchů.
Vychystávací vysokozdvižné vozíky
Vychystávací vozík (anglicky order picker) je druh manipulačního vozidla, který se používá k výběru zboží z vysokých regálů nebo skladových polic. Jedná se o vozidlo, které umožňuje pracovníkovi stoupat do výšky a dosáhnout na zboží na vysokých úrovních skladu. Sedadla pro řidiče - na rozdíl od běžných vysokozdvižných vozíků - jsou zvednuty az na pracovní výšku.
Vychystávací vozík se obvykle skládá z podvozku s kolečky a vysokého stočeného sloupu, na kterém je umístěna pracovní plošina s řídícími prvky a zvedacím mechanismem pro pracovníka. Vysoký sloup se snadno ovládá pomocí hydraulického systému, který umožňuje pracovníkovi stoupat do výšky a dosáhnout na zboží na vysokých úrovních skladu.
Vychystávací vozíky jsou obvykle poháněny elektricky nebo pomocí palubního motoru a umožňují snadnou manipulaci s nákladem.
U vychystávacích vozíků rozlišujeme nízké, střední a vysoké úrovně vychystávání. Vychystávací vozíky jsou obvykle používaný ve vnitřních prostorech s rovným a pevným povrchem.
Terénní vysokozdvižný vozík
Terénní vysokozdvižné vozíky jsou speciální čelní vysokozdvižné vozíky, které jsou svými parametry přizpůsobeny pro venkovní práce a neschůdné terény. Jde o kombinaci stavebních strojů a čelních vysokozdvižných vozíků, co umožňuje těžkou manipulaci v terénu.
Tyto vozidla jsou obvykle vybavena většími pneumatikami, výkonnějšími motory a vysokým podvozkem, který umožňuje manipulaci s nákladem na nerovném a nezpevněném terénu.
Terénní vysokozdvižné vozíky se používají především v průmyslových a zemědělských oblastech, kde jsou k manipulaci s nákladem potřebné vysoké nosnosti a odolnost vůči náročným podmínkám.
Tyto vozidla se obvykle používají k manipulaci s velkými paletami, balíky sena, hnojem a dalšími těžkými materiály, které je třeba převážet na velké vzdálenosti v oblastech jako lesnictví, dřevařský průmysl, práce s odpady, továrny na beton, cihelny.
Terénní vysokozdvižné vozíky jsou obvykle poháněny naftovými nebo dieselovými motory a mohou dosahovat vysokých rychlostí, což umožňuje rychlou manipulaci s nákladem. Jsou také modely s pohonem na benzín nebo plyn.
Některé terénní vysokozdvižné vozíky jsou také vybaveny hydraulickým systémem pro zvedání a snižování nákladů, což usnadňuje manipulaci s těžkými předměty a snižuje riziko poškození nákladu.
Typy pohonu VZV: Elektrický motor
Nejčastější typ pohonu u ručně vedených nízkozdvižných i vysokozdvižných vozíků.
Elektrické vozíky mají tichý chod a bezemisní provoz šetrný k životnímu prostředí, co umožňuje vytvořit lepší pracovní prostředí pro obsluhu.
Mezi výhody elektrických VZV patří nízké provozní náklady, jednoduchá obsluha, lepší manévrovatelnost vozíků díky jejich kompaktním rozměrům, možnost výměny baterie u některých typech.
Mezi nevýhody delší čas dobíjení baterie a nižší výkon.
Elektrické vysokozdvižné vozíky jsou do vnitřních i vonkajších prostor - díky modernizaci trakčních baterií je možné využívat vozík s elektrickým pohonem až do teploty -30°C.
Typy pohonu VZV: Spalovací dieselový motor
Zatím nejčastější typ pohonu.
Kvůli výfukovým plynům jsou spalovací motory vhodnější především do venkovních prostor nebo v náročném terénu.
Vozíky s dieselovým motorem patří mezi univerzálně využitelné, mají vysokou nosnost - až do 40 tun - a jsou vhodné do nepřetržitého provozu. Nedají se ale využít v uzavřených prostorách, kde jsou přísné požadavky na hygienu a tichý provoz.
Typy pohonu VZV: Plynový
Plynové vysokozdvižné vozíky je možné využití ve venkovních i vnitřních prostorách. Nosnost vozíků je obvykle nižší - 8 tun.
Jsou šetrné k přírodě, univerzální a mají nízké provozní náklady. Je ovšem třeba myslet na vytvoření dostatečných zásob plynových nádob s technickým propanem.
Teleskopické manipulátory
Tyto stroje mají teleskopickou ramennou konstrukci a jsou ideální pro manipulaci s materiály na staveništích, v zemědělství a při dalších pracích v terénu ve venkovních prostorech. Umožňují manipulaci s břemeny o velkých hmotnostech i ve velkých výškách
Jsou poháněny dieselovými motory a jsou vybaveny je pohon 4 x 4.
Mohou být vybaveny různými příslušenstvími, jako jsou například nakladače, vidlice nebo korby.
Pracovní plošiny
Pracovní plošiny jsou zařízení určená k výškovým pracím, jako je údržba, opravy a stavba budov, montáže, či údržba veřejného osvětlení. Umožňují práci ve výšce na místech jinak nedostupných, jako jsou okraje střech, koruny stromů, osvětlovací stožáry, trakční vedení elektrizovaných drah a vleček.
Pracovní plošiny jsou k dispozici v mnoha různých typech a velikostech, včetně nástavbových plošin, jednoosých a dvouosých plošin, teleskopických plošin a naklápěcích plošin. Mezi typy pracovních plošin patří také nůžkové pracovní plošiny, kloubové pracovní plošiny a teleskopické pracovní plošiny.
Pracovní plošiny jsou většinou poháněny elektromotorem nebo spalovacím motorem a mohou být ovládány pomocí joysticku nebo pedálů. Mohou být vybaveny různými funkcemi, jako jsou například nákladové koše, kamera na zpětný výhled, hydraulické či elektrické vysouvání, stabilizační nohy pro zajištění stability a další.
Součástí pracovní plošiny je pracovní koš, ve kterém je obsluha stroje vyzdvižena nahoru nebo na stranu.
Skládací jeřáby
Pojízdný skládací hydraulický dílenský jeřáb, známý také jako žirafa, se vyznačuje vysokou nosností 2 tuny. Jeřáby jsou určeny k manipulaci s těžkými zatíženími v průmyslových a stavebních odvětvích. Používají se zejména pro zvedání a ukládání agregátů při jejich montáži a demontáži.
Mohou být použity pro manipulaci s materiály ve výškách a v různých úhlech.
Skládací jeřáby jsou navrženy tak, aby se daly snadno sestavit a rozebrat na menší části, což usnadňuje jejich přepravu a použití na různých místech. Skládají se ze tří hlavních částí: základny, stojanu a ramene. Tyto části jsou většinou vyrobeny z oceli a jsou navrženy tak, aby se daly snadno a rychle spojit a rozebrat.
Kontejnerové vozíky
Kontejnerový vozík je speciální vozík určený pro manipulaci s nákladními ISO kontejnery, které se používají převážně v mezinárodní námořní přepravě. Kontejnerové vozíky jsou navrženy tak, aby dokázali zdvihnout a přepravit kontejner z jednoho místa na druhé, například z přístavu do skladu nebo na vlakovou stanici. Kontejnerové vozíky jsou často využívány v přístavech, kde se překládají nákladní kontejnery z lodí na pozemní dopravní prostředky a naopak.
Kontejnerové vozíky mají vysokou nosnost - nosnost prázdného vozíku je asi 10 tun, u plně naloženého 40 tun. Jsou vybaveny vysokým hydraulickým zdvihem, který umožňuje manipulaci s kontejnery různých velikostí a hmotností. Většina kontejnerových vozíků je vybavena speciálními vidlicemi, které se dokážou přizpůsobit velikosti kontejneru a snadno ho uchopit.
Většina kontejnerových vozíků je poháněna naftovými nebo dieselovými motory a mohou se pohybovat rychlostí až několik desítek kilometrů za hodinu.
V poslední době se také objevují kontejnerové vozíky s elektrickým pohonem, které jsou šetrnější k životnímu prostředí a zároveň jsou tišší a mohou být použity i v oblastech, kde jsou omezení hluku.
Paletové vozíky
Hovorově paleťáky.
Paletové vozíky jsou jedním z nejrozšířenějších typů manipulační techniky a jsou určeny k manipulaci s paletami. Jedná se o nízkozdvižné vozíky s vidlicemi, které se používají ke snadnému přesunu palet s nákladem.
Paletové vozíky jsou obvykle vybaveny ručním nebo elektrickým pohonem a jsou snadno ovladatelné. Některé paletové vozíky jsou vybaveny také bateriemi, aby mohly být používány v uzavřených prostorech bez emisí.
Existuje několik druhů paletových vozíků:
- paletový vozík standardní
- paletový vozík standardní s krátkými vidlicemi
- paletový vozík standardní s dlouhými vidlicemi
- paletový vozík standardní s váhou
- paletový vozík standardní nůžkový
Náhradní kolečka na paletový vozík
Existuje několik typů koleček pro paletové vozíky:
Nylonová kolečka
Velmi tvrdá a odolná kolečka proti otěru, velmi snadno se otáčejí. Vhodná pro hladké podlahy. Patří mezi hlučnější, ale nebarví. Jsou ideální pro použití v potravinářském průmyslu.
Polyuretánová kolečka
PU kolečka jsou univerzální. Mají polyuretanový běhoun na ocelovém ráfku. Tišší jízda. Jsou vhodná pro neklouzavé povrchy.
Gumová kolečka
Gumový povlak na hliníkovém ráfku. Kolečka nejsou vhodná pro těžké náklady kvůli své měkkosti. Tichá jízda, ale mohou zanechávat na podlaze stopy.
Dvoukolová kára
Dvoukolová kára, dvoukolák, dvoukolový ruční vozík, ruční kárka je univerzální a praktický ruční vozík. Dvoukolák je běžně konstruován je z ocelových trubek a ocelové mřížové výplně. Bočnice nebo čela mohou být výklopní pro pohodlné převážení dlouhých nákladů.
Na káre jsou běžně upevněna velká nafukovací kola se silným výpletem, co zaručuje dobrou průchodnost terénem. Nosnost vozíku je asi 100 kg.
Dvoukolová kárka je ideální pro použití na zahradě, na nákupy nebo přepravu materiálu.
Rudl
Rudl nebo rudlík je lehký dvoukolový ruční vozík pro manipulaci s nákladem. Tvoří ho svislá nosná trubková konstrukce, která nahoře přechází do dvou rukojetí. Dole je kolmo k nosné konstrukci upevněna plošina pro náklad - lopata. Pohybuje se na dvou kolech na bezdušových pneumatikách.
Ruld umožňuje přepravovat krabice, bedny, tlakové lahve, pneumatiky, popelnice apod. Nosnost rudlu je asi 250 kg.
Existuje několik typů rudlů:
- univerzální rudly
- pivo a limo rudly
- schodišťové rudly
- rudly na tlakové láhve
- rudly se sklopnou lopatou
- rudly na pneumatiky
- skládací rudly z hliníka s teleskopickou rukojetí
- rudly na popelnice
- elektrický rudl.
Pro odvoz zboží do schodů se používá speciální schodišťový rudl, kde je jedno kolo nahrazeno hvězdicí se třemi koly.
Kolečka pro rudl
Dva základní druhy koleček pro rudl jsou nafukovací a plná:
Nafukovací kolečka: dobře pohlcují a vyrovnávají nárazy vlivem nerovného terénu, jsou ale náchylná k propíchnutí.
Plná kolečka: bezúdržbová a nedají se propíchnout. Jsou stavěná na používání do 200 kg.
Ložiska:
jehličkové ložisko: dostačujícím standardem
kuličkové ložisko: do velmi náročného provozu.
Kvalitní kola pro rudl mají velký podíl kaučuku a jsou matná. Pro hobby použití dostačují lesklá kola, které jsou méně gumová. Mají řidší duše, které uchází a je nutné je častěji dofukovat.
Kalibrace měřidel
Kalibrace měřidel je činnost, která za přesně daných podmínek určuje vztah mezi hodnotami měřeného přístroje (v případě kalibrace vah se jedná o váhy) a skutečnou hodnotou reprezentovanou etalonem. Je o přímé porovnání zkoušeného přístroje s přesným přístrojem (etalonem).
Výsledkem kalibrace je kalibrační list, který popisuje odchylku zkoušeného měřidla od přesného měřidla (etalonu).
Cejchování měřicích přístrojů
Cejchování je starší termín pro kalibraci. Termín je odvozen od slova cejch, což je úřední značka vyražená, vyrytá nebo vypálená do povrchu předmětů (závaží, vah, vah a dalších měřidel), která potvrzuje jejich správnost a použitelnost. Slovo cejchovaný je dodnes hojně užívaným termínem v oblasti měřicích přístrojů.